
https://nyti.ms/29mdgxN

ARCHIVES |  1989

China Again Cuts Off TV News Transmission
By JEREMY GERARD MAY 25, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online
publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

In their second reversal in as many days, Chinese officials yesterday abruptly
halted the transmission of foreign television news reports from Beijing. They also
barred foreign broadcasters from recording and transmitting news reports by
China's state-run network.

Some television news transmissions continued to be available to American
viewers yesterday as network news organizations skirted the Chinese decrees by
sending videotape reports to Hong Kong for transmission. The networks were also
picking up reports from the Chinese state network, Central China Television, in
Hong Kong, and sending them to the United States from there. Reversals and
Power Struggle

Network executives said they were perplexed by the repeated reversals
regarding television news coverage. The successive policy reversals may mirror
continuing shifts in power between competing factions of China's leadership.

Television coverage of the protests in and around Tiananmen Square was first
halted on Saturday (Friday evening in the United States) as the Government said it
was imposing martial law in parts of Beijing. But the ban was lifted without
explanation on Tuesday evening in Beijing.

Foreign news organizations in China, including the three major American

https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29mdgxN
http://timesmachine.nytimes.com/browser
mailto:archive_feedback@nytimes.com


broadcast networks and the Cable News Network, were allowed to resume
transmitting reports, but only through the satellite of CCTV, the state-run network.
The American television news organizations resumed sending reports on Tuesday.
Last night in Beijing, however, the networks were told by CCTV officials that their
access to the CCTV satellite would be halted at midnight, or 11 A.M. Eastern time
yesterday. They were also forbidden to rebroadcast the CCTV reports. CBS Shows
Last Live Report

Network officials said they were given no reason for the reversal, and they
could not determine the source of the order. The ban may have been resumed for
political reasons, they said, or it may simply have been that the request for satellilte
time by more than 100 foreign news organizations had overwhelmed the modest
CCTV staff.

CBS News interrupted its regular programming yesterday morning with its
chief anchorman, Dan Rather, in New York, introducing the network's last live
report from Beijing. The report, filed by John Sheahan, a CBS correspondent in
Beijing, concluded at about three minutes past 11 A.M., as a Chinese technician was
shown pulling the plug on the transmission.

Executives at other networks accused CBS News of overdramatizing the
situation because the news organizations had learned of the ban several hours
earlier. But Lane Venardos, the executive producer of special events for CBS News,
defended the report. ''It was an accurate representation of what was happening in
Beijing,'' he said.

The television news organizations have not been prevented from videotaping
the events in Beijing, and the networks are continuing to do so. 'Unbelievable
Nightmare'

The television correspondents in Beijing have also been broadcasting audio
reports by telephone. But television executives, dependent on live video images,
are increasingly frustrated by the lack of pictures. All of the American networks
have devoted major resources to covering the events unfolding in China. ABC
News, NBC News and CNN each have about 30 employees in Beijing, including
correspondents, producers, cameramen and technicians. CBS News has more,
though it would not say how many.

''It's an unbelievable nightmare,'' said Eason Jordan, the acting international
editor of CNN. ''The fate of China is being decided, and we're caught in the middle
just trying to report the story.''



A version of this article appears in print on May 25, 1989, on Page A00010 of the National edition with the
headline: China Again Cuts Off TV News Transmission.

© 2019 The New York Times Company

https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

